شناسهٔ خبر: 151662 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مطالعات تعیین حریم گسل‌ها در دو شهر گیلان

گیلان-مطالعات تعیین حریم گسل ها رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تعیین حریم گسل‌ها را گامی بزرگ در کاهش خطرپذیری لرزه‌ای عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (گیلان)، علی بیت الهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی دردیدار با محمدرضا فلاحتگر سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گیلان از مطالعات تعیین حریم گسل‌ها در دو شهر گیلان خبر داد و گفت: مطالعات تعیین حریم گسل‌ها گامی بزرگ در کاهش خطرپذیری لرزه‌ای به شمار می‌رود که بصورت پایلوت در ۳۳ شهر کشور اجرا می‌گرددو از این تعداد، دردو شهر رشت ولاهیجان نیز اجرایی می‌شود. 

وی افزود: در همین راستا دو تیم تخصصی سازه و زمین‌شناسی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بعنوان مجری طرح (بر اساس بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور) در شهرهای مذکور حضور یافته و به انجام ارزیابی‌های فنی میدانی و انجام مراحل مطالعاتی مورد نیاز می‌پردازند. 

طی این مطالعات، ضمن شناسایی نهایی و تعیین حریم گسل‌های اصلی شهرهای لاهیجان و رشت، کلیه بافت‌های ساختمانی و مراکز با اهمیت بسیار زیاد بر روی این محدوده‌ها شناسایی شده و تحلیل ریسک لرزه‌ای بر روی آن‌ها صورت خواهد گرفت. 

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: نقشه حریم گسل‌های اصلی شهرهای مذکور با دقت مناسب در مقیاس شهری تهیه و ارایه گردیده و پس از انجام مراحل قانونی لازم، از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری به نهادهای ذیربط مانند اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری‌ها جهت اعمال در طرح‌های شهری ابلاغ خواهد گردید و پس از آن ساخت و ساز در محدوده حرایم گسل‌ها  باید بر اساس ضوابط مصوب صورت پذیرد. 

لازم به ذکر است تیم تخصصی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حین انجام پروژه مذکور طی جلسه مشترکی با محمدرضافلاحتگر سرپرست راه و شهرسازی گیلان، مهدی علیزاده معاون شهرسازی و معماری و جواد بابایی رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل دیدار داشته و به تبادل نظر پیرامون طرح مذکور و راهبردهای اساسی در انجام هرچه دقیق‌تر این پروژه پرداختند.